مولکول جدیدی که از مغز دربرابر اثرات مضر دیابت وقند خون بالا حفاظت می کند

محققین مولکولی را طراحی کردند که پتانسیل کاهش خطر ابتلا به  دمانس و بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به بیماری دیابت را دارد. مطالعات اخیر نشان داد که بالا بودن مقدار قند درخون بیماران دیابتی و غیر دیابتی یک عامل خطر بارز برای ابتلا به فراموشی، اختلالات شناختی وکاهش عملکرد مغز است. همچنین مشخص گردید که میزان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد دیابتی دو برابر افراد غیر دیابتی است.

حال دانشمندان مسیر عصبی- التهابی را در مغز کشف کردند که می تواند مسئول افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و دمانس در افراد دیابتی باشد. دانشمندان برای بررسی مکانیسم تأثیرات بالا بودن قند بر مغز از موشهای صحرایی مبتلا به دیابت استفاده کردند.

 محققین دریافتند که فعالیت آنزیم MAPK Kinaseدر موشهای صحرایی مبتلا به دیابت بسیار زیاد است  این آنزیم در تسهیل پاسخ های سلولی به محرک های مختلفی که منجر به فعالیت التهابی درمغز و مرگ زود رس سلولها می شود، نقش دارد.

 در این تحقیق مشخص شد که تزریق روزانه ی رزیگلیتازون (داروی پایین آورنده ی قند) به مدت یک ماه به موشهای صحرایی دیابتی سبب کاهش موثر فعالیت آنزیم MAPKمی شود که بنوبه ی خود با کاهش فرآیندهای التهابی درمغز همراه است. نویسندگان این مقاله می گویند: این یافته ها برای اولین بار ارتباط عملکردی بین بالا بودن قند خون و فعال شدن این مسیر التهابی خاص را در مغز نشان می دهد.

 دانشمندان با استفاده از موشهای صحرایی دیابتی روش جدیدی را برای کاهش فعالیت این آنزیم ها در مغز وکاهش مرگ سلولهای عصبی آزمودند.

در چند سال گذشته پرفسور Atlasمجموعه ای از مولکولهایی را که عملکرد تیرودوکسین را تقلید می کردند وبنام پپتیدهای تقلیدی تیرودوکسین( TXM)نام گذاری شده اند برای حفاظت سلولهای مغزی از مرگ زود هنگام از طریق فعال سازی مسیرهای التهابی تولید کرد. پپتیدهای TXMدرمدلهای مختلف جانوری برای جلوگیری از فعال شدن آنزیم های MAPKموثر واقع شدند. یکی از مولکولهایی که برای موشهای صحرایی دیابتی زوکر تجویز شد مولکول TXM-CB3بود این مولکول بطور چشمگیری سبب کاهش فعالیت این آنزیم ها و کند نمودن مرگ های تسریع شده در سلولهای مغزی گردید.

این نتایج نشان داد که این مولکول عبور مواد از سد خونی مغز را کنترل کرده و سبب بهبود وضعیت سلولهای مغز از طریق کاهش فرآیندهای التهابی در مغز موشهای صحرایی علیرغم بالا بودن مقدار قند می شود. پرفسور Atlasمی گوید: این تحقیق راه  را برای درمان پیشگیرانه ازتخریب سلولهای مغزی به دلیل بالا بودن قند خون هموار کرد با این روش می توان خطر دمانس و آلزایمر را در افراد دیابتی با قند خون بالا کاهش داد.

با بدست آمدن این نتایج در مدلهای حیوانی دانشمندان امیدوارند که فواید این مولکول را در درمان اختلالات شناختی و حافظه ای در افراد مبتلا به دیابت بیآزمایند.

مولکول استفاده شده در این تحقیق دارای حق ثبت اختراع است و فرمول آن نزد کمپانی تحقیقاتی yissumحفظ شده است.

نتایج این تحقیق در مجله ی Redox Biologyمنتشر گردید.

منبع:www.eurekalert.org/pub_releases/2014-01/thuo-nmp012814.php

سرپرست مترجمین : ماندانا فرخی نیا